انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

" افق های نو " رقص مداری پلوتو و شارون را شکار کرد..

پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۷ ب.ظ

تصویری متحرک و نزدیک از چرخش مداری پلوتو و شارون



به گزارش بیگ بنگ، کاوشگر افق های نو (New Horizons) که بطور پیوسته در حال نزدیک شدن به پلوتو میباشد، از ۱۹ تا ۲۴ جولای در فاصله ۴۲۹ میلیون کیلومتری پلوتو و قمرش شارون ۱۲تصویر به ثبت رساند. این فضاپیما تصاویر این نماها را با دستگاه تصویربردار شناسایی بُرد بلند خود (LORRI) گرفت که توسط محققان و دانشمندان نجوم ناسا بازسازی کامپیوتری شده و بصورت یک تصویر متحرک در آمده است.

 شارون بزرگترین قمر شارون پلوتو در سال ۱۹۷۸ میلادی کشف شد و فاصله این قمر تا پلوتو در مدارش ۱۸ هزار کیلومتر است. چنانچه مشاهده می کنید، پلوتو و شارون همچون زمین و ماه به گرد یک نقطه ی گرانش مرکزی می چرخند. به دلیل اینکه جرم شارون ۱/۱۲ (یک دوازدهم) جرم پلوتو است، مرکز جرم آنها در نقطه ای بیرون از شعاع پلوتو جای گرفته و همین باعث شده رقص گرانشی آن ها آشکارا دیده شود.


در این تصویر متحرک نحوه نزدیکتر شدن فضاپیمای افق های نو به پلوتو و نحوه چرخش شارون به دور این سیاره را مشاهده می کنید.


فضاپیمای افق‌های نو متعلق به ناسا در ۱۹ ژانویه ی ۲۰۰۶ راهی فضا شد، این فضاپیما در ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ از مدار نپتون گذر می کند، براساس محاسبات این کاوشگر روباتیک در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ میلادی (۲۴ تیر         94میلادی در مدار پلوتو قرار خواهد گرفت،) در این حین فضاپیما شروع به عکسبرداری و بررسی ترکیبات و ویژگی‌های پلوتو و اقمار آن خواهد نمود. این فضاپیما نخستین باری است که برای تحقیق و پژوهش در خصوص سیاره پلوتو و قمرهای آن به فضا پرتاب شده است. هدف اصلی افق های نو ، بررسی جو پلوتو است. در اینجا می توانید فاصله این فضاپیما تا پلوتو را لحظه به لحظه مشاهده کنید.


 همچنین پلوتو پنج قمر دارد. کارن (شارون) بزرگ‌ترین قمر پلوتون سال ۱۹۷۸ کشف شد و تا سال ۲۰۰۵ یگانه قمر پلوتو محسوب می‌شد. در همان سال دو قمر دیگر آن یعنی نیکس و هیدرا با تلسکوپ فضایی هابل کشف شد. تلسکوپ فضایی هابل قمر P4 و قمر P5 را در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به عنوان کوچک‌ترین اقمار پلوتو کشف کرد که اکنون نام این دو قمر کوچک تغییر یافته است.






منبع : سایت علمی بیگ بنگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار