انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

بسم الرب الشعری 

بنام خداوند ستاره شعری 


از آنجا که در سالهای اخیر اهتمام ویژه ای نسبت به نجوم و اختر شناسی در ایران و علی الخصوص در استان فارس ورزیده شده است وهمچنین به مناسبت سال جهانی نجوم ، شهرداری زرقان طرح ابتدایی ایجاد رصد خانه و پارک نجوم را در اوایل سال 88 آغاز نمود. با موافقت این طرح در شورای شهر و شهرداری زرقان،از همان ابتدای سال اهتمام ویژه ای جهت آغاز به کار رصدخانه در شهرداری و شورای شهر گذاشته شد و پس از اتمام طراحیهای اولیه در مورد مکان رصدخانه، در ابتدای سال 89 خرید تجهیزات و نصب گنبد رصدخانه آغاز گردید و با نصب یک عدد تلسکوپ 14 اینچ اشمیت-کاسگرین سلسترون کار ساخت و تجهیز رصد خانه به اتمام رسید و به مناسبت هفته دولت در همان سال افتتاح گردید.

انجمن نجوم هلال نو زرقان بر خود واجب میداند که از تلاش افرادی که برای تاسیس رصدخانه در زرقان تلاش کردند تشکر و قدر دانی کند که از جمله این افراد باید به آقای قاسم حمزوی اعضای شورای سابق بخصوص مهدی کاویانی و حبیب حمزوی و فرج حمزه زرقانی شهردار سابق محمد رضا غلباش و ... اشاره کرد.

 در مهرماه سال 89 اولین کلاس نجوم مقدماتی آغاز به کار کرد. بعد از برگزاری چند دوره از کلاسهای آموزشی (کلاسهای نجوم مقدماتی ،نجوم پیشرفته 1 و2 ، عکاسی نجومی، نرم افزارهای نجومی) در اردیبهشت ماه سال 1390 (1390/2/10) انجمن نجوم هلال نو تاسیس شد و افراد هیئت ماسس آن از بین مدرسین و اعضای فعال به شرح زیر انتخاب شدند.

1- دبیر انجمن : آقای عباس رحیمی

2- مسئول واحد علمی و معاون دبیر: آقای اشکان هاتفی

3- مسئول هماهنگی : آقای فرهاد نصیری 

4- مسئول واحد تحریریه و سایت  : آقای علی فیروزآبادی  

5- مسئول واحد تدارکات : آقای علیرضا رحیمی 

تصویر تشکیل انجمن نجوم

آقای عباس رحیمی بعد از یکسال تلاش برای آموزش نخستین نسل از منجمان زرقان و تاسیس انجمن نجوم هلال نو بدلیل مشغله زیاد از ما جدا شدند و سرپرستی انجمن به مهندس اشکان هاتفی سپرده شد. ایشان با تلاشهای پیگیرانه و شبانه روزی خود موجب جهشی بلند در ارتقای سطح علمی انجمن شدند،و برنامه های زیادی را انجام دادند که از جمله آنها میتوان به برگزاری چندین رصد شبانه و رصد عمومی و برنامه ماه گرفتگی و گذر زهره و همچنین برگزاری کلاس عکاسی نجومی با تدریس فرزاد اشکر نام برد. همچنین ایشان در جشنواره عکس نگاره های آسمان شب SkyPix موفق به کسب مقام سوم شدند. اما متاسفانه ایشان نیز بدلیل مشغله کاری و بعد از 2 سال سرپرستی موفق انجمن ما را از همکاری ارزشمند خود محروم کرده اند و در حال حاضر سرپرستی انجمن به علیرضا رحیمی سپرده شده است.

هم اکنون نیز انجمن به برگزاری کلیه کلاسهای نجوم و برنامه های رصدی ، ادامه داده و موفق به کسب عناوین جدیدی شده است که همه در پرتو تلاشهای مسئولین سابق حاصل شده است .

از جمله همکاری با ستاد استهلال استان فارس که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره میشود، عضویت پیوسته علیرضا رحیمی در قسمت خاورمیانه مجمع جهانی زمانسنجی اختفاهای نجومی (IOTA-ME) ، پذیرش انجمن نجوم هلال نو زرقان به عنوان یکی از15 انجمن منتخب از ایران برای شرکت در جنبش جهانی کشف سیارک(IASC) و قبولی آقای علیرضا محمدی در مرحله اول المپیاد دانش آموزی نجوم.

سایر فعالیتهای انجام شده توسط انجمن شامل،شرکت در چندین پروژه بین المللی نجومی.انتشار مقاله در زمینه ستارگان متغیر.انتشار مقاله در زمینه اختفاهای نجومی. ثبت و زمانسنجی انواع اختفاهای نجومی درهمکاری با مجمع جهانیIOTA ، رویت هلال درهمکاری با ستاد استهلال استان فارس . رصد بارش شهابی درهمکاری با سازمان بین المللی شهاب (IMO ) و انجمن پژوهشی شهاب و شهابسنگ، برگزاری برنامه های ترویجی از جمله هفته نجوم. شب یوری. ساعت زمین. هفته و روز فضا.سینما نجوم. طرح شبی با آسمان. تورهای رصدی شبانه و رصد عمومی میباشد.




مختصات رصدخانه زرقان: 

lat=29.768190
log=52.719155
altitude=1601m

اسکرول بار