انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

در ادامه توضیحاتی در خصوص تجهیزات رصدخانه به همراه تصاویر ارائه شده است.

رصدخانه هلال نو زرقان در شب


رصدخانه انجمن نجوم هلال نو شهرداری زرقان شامل یک تلسکوپ 14 اینچ و تجهیزات جانبی دیگر است .

 تلسکوپ اصلی یک تلسکوپ 14اینچ اشمیت کاسگرین شرکت سلسترون میباشد که بزرگترین اپتیک سلسترون در این کلاس است. انواع تلسکوپ‌های کاسگرین از مقبول‌ترین تلسکوپهای آماتوری و حتی حرفه‌ای در دنیا هستند. طول لوله‌ی کوتاه، حمل و نقل ساده، کیفیت اپتیکی بالا، بسته بودن دهانه و بسیاری از موارد دیگر باعث استفاده‌ی وسیع این تلسکوپها در میان ستاره شناسان آماتور است. دربین شرکت‌های تولید کننده اپتیکیهای رصدی، شرکت Celestron امریکا یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین ها است. لوله‌ی کوتاه اشمیت-کاسگرین (SCT) یا پوشش ویژه XLT Starbright شرکت سلسترون، تصویری شفاف و روشن از اجرام آسمان می‌دهد. این تلسکوپ مناسب برای رصدگران شهری است، علاقه‌مندان به عکاسی از اجرام آسمان نیز از کاربران این تلسکوپ به شمار می‌آیند. تلسکوپی با قطر 356 میلی‌متر و با استقرار بر پایه‌ای استوایی CGE Pro با دقت بسیار بالا، ابزاری قدرتمند برای رصدهای جدی و کارهای تحقیقاتی و علمی است. توان گردآوری نور این ابزار 3 برابر یک تلسکوپ 8 اینچ و بیش از 3500 برابر جشم انسان است! این تلسکوپ رصدخانه‌ای به‌خصوص برای عکاسی با CCD یا دوربین‌ه ای دیجیتالی است و از ابزارهای جدی رصدی برای تحقیقات علمی است. از ویژگی های این تلسکوپ بسیار بزرگ، امکان تنظیم برای یافتن هزاران جرم آسمانی است و چنانچه ساکن و ثابت باشد، می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که بدون نیاز به یافتن ستاره‌های نشانه، درحالت تنظیم مانده و حتی پیش از غروب خورشید و تاریک شدن هوا، آماده‌ی کار باشد. پایه‌ی قدرتمند و بسیار دقیق   CGE که شرکت ایتالیایی لوزماندی به سفارش سلسترون تولید می‌کند، یکی دیگر از ویژگیهای ارزشمند این تلسکوپ است. بیش از 40000 جرم آسمانی، امکان افزودن جرمهای تازه به‌وسیله‌ی خود کاربر، امکان افزودن GPS (انتخابی) و Guide Scope برخی دیگر از امکانات این پایه است. این تلسکوپ به‌راحتی به سرعت حتی به‌وسیله‌ی یک نفر نصب و جمع می‌شود. هزاران NGC و کهکشان فهرست Abel، شکاف کاسینی در حلقه‌ی زحل، جزییات هیجان‌انگیز سطح مشتری و عوارض سطح مریخ برخی از دیدنی‌هایی است که این تلسکوپ به ارمغان می‌آورد. استحکام بسیار زیاد پایه‌ی این تلسکوپ، قطبی شدن با دقت بسیار بالا و امکان حرکت آسان در تمامی جهت‌ها به خاطر نوع اتصال لوله‌ی اپتیکی به پایه، این ترکیب اپتیکی را به ابزاری توانمند برای رصدگران و پژوهشگران جدی آسمان، رصدخانه ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تبدیل کرده است.


رصدخانه هلال نو زرقان





تلسکوپ شکستی 6 اینچ تال روسی:

این تلسکوپ به دلیل سهولت در حمل و نقل جهت رصد های خارج از شهر رویت هلال و برنامه های ترویجی و عمومی-آموزشی ... استفاده میشود.


تلسکوپ 6 اینچ تال روسی



مقراستوایی اتوماتیک EQ6 Pro :
 

این پایه و مقر حرفه ای به رصدگران جدی و عکاسان نجومی توصیه می شود. از خصوصیات این مقردقت بالا در دنبال کردن اجرام آسمانی، قابلیت Autoguide و نرم افزار تصحیح خطاهای ردیابی است. دنبال کردن فهرستی بالغ بر 13400 جرم آسمانی توسط سامانه Synscan یکی دیگراز توانایی های این سامانه پیشرفته و دقیق است. این مقر با کابلی که در بسته استاندارد است میتواند (برای هدایت) به رایانه متصل شود. برای این کار میتوانید از نرم افزارهای زیادی استفاده کنید که شاید نرم افزار شب پُر ستاره (Starry Night) یکی از بهترینها باشد. این نرم افزارها در هنگام اتصال به مقرهای پیشرفته ای چون EQ6Pro قابلیتهای خود را نشان می دهند. این مقر حتی تحمل تلسکوپ های اشمیت 14 اینچ را نیز دارد اما هم اکنون در رصدخانه زرقان جهت استقرار تلسکوپ 6 اینچ مورد استفاده قرار میگیرد.





تصویر 1 تلسکوپ14اینچ انجمن نجوم هلال نو




هدایت گر خودکار و تصویر بردار سیاره ای ccd starshoot orion :

این دوربین بسیار با کیفیت علاوه بر اینکه برای عکاسی از ماه و سیارات بسیار عالی عمل می کند قابلیت هدایت گر خودکار یا AutoGuider را نیز دارد. بدلیل قابلیت نوردهی تا 5 ثانیه بعضی از اجرام پرنور اعماق اسمان نیز می توانند هدف این دوربین باشند. هدایت گر خودکار این دوربین با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار مربوطه کار می کند. بنابراین تصویر روی مانیتور کامپیوتر دیده می شود و در نتیجه پیداکردن ستاره راهنما بسیار ساده است.یکی از مشکلات این ابزار که ما با ان مواجه شدیم عدم نصب درست درایور در ویندوز7 بود.اما در ویندوز xp عملکرد قابل قبولی دارد.


فیلتر آلودگی نوری

 

فیلتر اکسیژن III را میتوان  از رایج ترین فیلتر های خطی دانست .این فیلتر ها قسمت کوچکی از طیف را عبور می دهند و برای رصد و عکاسی از سحابی های نشری و سیاره نما بسیار کاربرد دارند.

دارندگان ابزارهای رصدی متوسط و بزرگِ دقیق که به فعالیت های جدی تر می پردازند، باید حتماً به فکر تهیه ی یک فیلتر اکسیژن 3 (O-III) باشند. این فیلترها در مشخص کردن عوارض و بقایای دسته ای از سحابی ها که در طیف نامرئی قرار دارند بسیار دقیق و ماهرانه عمل می کنند. فیلترهای اکسیژن 3 برای بسیاری از سحابی های نشری نسبتاً روشن آسمان خوب عمل می کنند و تنها اشکالی که می توان از کار آن ها گرفت این است که این فیلترها زمینه ی تصویر آسمان را بیش از حد تیره می کنند.
استفاده از این فیلترها برای سحابی های سر اسب یا سحابی کالیفرنیا تا حد قابل ملاحظه ای کارساز است اما توجه کنید که این موضوع در مورد بیش تر سحابی های آسمان صدق نمی کند و حتی نتیجه ی عکس خواهد داد
.




فیلتر رصد ماه

 


این فیلتر مخصوص رصد ماه بوده و بر روی کلیه چشمی های استاندارد 1.25 اینچ
نصب میشود. این فیلتر با کاهش 13 درصدی نور ماه، آسودگی چشم رصد گر را به همراه دارد. همچنین باعث افزایش کنتراست عوارض سطحی ماه شده و تفکیک آنها را آسان میکند.





فیلتر گرد و غبار


اگر شما میخواین برای تلسکوپ اشمیت-کاسگرین (SCT)خود فقط از یک فیلتر استفاده کنید یک فیلتر گرد و غبار چندمنظوره ترین انتخاب شما خواهد بود.این فیلتر تعادل و اشباع رنگ را بهبود میبخشد تضادرنگی(کنتراست) بصری و عکاسی را افزایش داده و در رصد ماه و سیارات باکاهش تابش خیره کنندشان به شما کمک میکند.

این فیلتر از نفوذ گرد و غبار به تلسکوپ جلوگیری کرده و یک راه ارزان برای حفاظت از کیفیت اپتیک است. لازم به گفتن نیست که پاک کردن گرد و غبار از روی یک فیلتر خیلی راحت تر است تا روی آینه اصلی یا ثانویه یا صفحات اصلاح کننده.

این فیلتر تقریبا تمام  نور را بدون هیچ مانعی عبور میدهد بجز طول موج uv و ir که در این ناحیه از طیف معمولا تلسکوپها بخوبی اصلاح نشده اند.

زمانی که این فیلتر نصب میشود عکاسی نجومی بهبود مییابد ولی در رصدهای بصری تفاوتی ایجاد نمیشود.








نمای رصدخانه از بیرون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار