انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

استارت ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان زده شد..

جمعه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۱ ب.ظ


دانشمندان ناسا از برنامه‌های جدید خود برای ساخت یک تلسکوپ رونمایی کرده‌اند که می‌تواند سرنخ‌هایی از امکان وجود حیات بیگانه در سیارات دیگر را در فواصل میلیون‌ها کیلومتری ارائه کند.

به گزارش ایسنا؛محققان ناسا در مریلند در حال برنامه‌ریزی برای ساخت این تلسکوپ غول‌پیکر جهت کشف نشانه‌های احتمالی حیات هستند که این تلسکوپ( جیمز وبJWST  ) ناسا در سال 2018 به فضا پرتاب شده و به محققان برای درک بهتر کائنات کمک می‌کند.

اما ناسا از برنامه ساخت تلسکوپ جدیدی خبر داد که به اخترشناسان برای شناسایی نشانه‌های احتمالی حیات بیگانه کمک خواهد کرد.

تیمی از محققان مرکز پرواز فضایی گودارد در مریلند در حال بررسی نیازهای علمی، فناوری و برآورد هزینه‌ ساخت پرقدرت‌ترین تلسکوپ جهان هستند.

این تلسکوپ غول‌پیکر که به اختصار Atlast نامیده می‌شود، تلسکوپ فضایی فناوری پیشرفته دیافراگم بزرگ (Atlast)  قویترین تلسکوپ در جهان خواهد بود که قادر به رمزگشایی از اسرار ستارگان در کهکشان‌های دوردست در فاصله 10 میلیون سال نوری است..

به گفته محققان، تلسکوپ Atlast برای ستاره‌شناسان امکان کشف حدود 60 سیاره جدید را فراهم کرده و اطلاعاتی را درباره سطح اکسیژن و گازهای دیگر که می‌تواند نشانگر وجود حیات احتمالی باشد، ارائه خواهد کرد

امید است این تلسکوپ به ستاره‌شناسان بینش بهتری را در مورد امکان وجود اشکال حیات غیرزمینی در سیارات فراخورشیدی شناخته شده ارائه کند.

برای بررسی این سیارات، تلسکوپ مذکور باید بزرگتر از همه نمونه‌های پیشین و تا چهار برابر بزرگتر از تلسکوپ فضایی 13.5 متری هابل باشد.

درون Atlast یک آینه با قطر 15.8 متر قرار خواهد گرفت که بزرگترین آینه ساخت دست بشر تا کنون است.

به دلیل اندازه بزرگ این تلسکوپ، هیچ موشکی نخواهد توانست آن را به فضا منتقل کند از این رو، تیمی از کارگران ساختمانی فضانورد توسط موشک اوریون ناسا به منطقه‌ای در فاصله 305 هزار کیلومتری زمین برای مونتاژ آن ارسال خواهند شد.!!!

 

در کنار تلسکوپ‌های فضایی هابل و جیمز وب که سال‌ها به فعالیت در فضا ادامه خواهند داد، تلسکوپ Atlast می‌تواند طی چند دهه آینده به محققان برای پاسخگویی به سوالات اساسی از جمله: «آیا ما در جهان تنها هستیم؟» و «جهان چگونه به حیات خود ادامه می‌دهد؟» کمک کند.

برای اینکه این تلسکوپ بتواند به سرعت مراحل برنامه‌ریزی شده را پشت سر بگذارد، به نظر می‌رسد که مشارکت جهانی بین همه سازمانهای فضایی جهان مورد نیاز باشد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار