انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

امان از شبکه های اجتماعی و استفاده نادرست از اونها؛ متاسفانه همه روزه شاهد مشاهده شایعات نجومی در فضاهای مجازی هستیم, دیروز تا الان چند پیام بدستم رسیده که قراره""  امواج مغناطیسی خطرناک حاصل از طوفان خورشیدی از ساعت 12:30 تا 3:30  از کنار زمین عبور کنند و ... ""

در این راستا لازم دیدم مطالبی در رد این شایعه مطرح کنم که جنبه علمی و آموزشی هم داشته باشد...


برای خواندن ادامه به "ادامه مطلب" رجوع کنید.


1- باد خورشیدی: به سبب فعل و انفعالات مختلفی که در ستارگان(از جمله خورشید) رخ میدهد جریانی از ذرات باردار به سمت اطراف پراکنده میشوند که بادخورشیدی نام دارد. شدت این بادها بستگی به فعالیت خورشید دائما در حال تغییر هست. امروزه علمی بوجود آمده به نام "هواشناسی فضایی" که میزان این ذرات باردار را جهت پرواز ایمن هواپیما و فضاپیما و راه پیماییهای فضایی میسنجند. میزان باد خورشیدی توسط فضاپیمای SOHO دائما اندازه گیری شده و به زمین مخابره میشود. شما نیز میتوانید با مراجعه به سایت ماهواره سوهو میزان آنها را بررسی کنید که امروز کاملا نرمال است.


2- گفته شده از کنار زمین رد میشوند: ذرات باردار زمانی ممکن است کمی دردسر ساز شوند که وارد میدان مغناطیسی و جو  زمین شوند و از کنار زمین رد شدنشان خطرساز نیست.



3- با بررسی منابع نامبرده در شایعه از جمله "ناسا" هیچ خبری مبنی بر این اتفاق منتشر نشده....


4-با بررسی تاریخچه بادهای خورشیدی متوجه میشویم که در بیشترین دوره فعالیت خود منجر به قطع خطوط ارتباطی تلفن و رادیو و لغو پرواز هواپیماها شده اند. زیرا خداوند برای زمین لایه هایی قرار داره که در مقابل این امواج مقاومت میکنند. بیشتر این ذرات در مغناطیس کره زمین گیر می افتند و همچنین در اطراف زمین تشکیل کمربند ون آلن میدهند و به سطح زمین نمیرسند و مقدار بیخطری که به زمین میرسند در ناحیه قطبها مانند تصویر بالا ایجاد شفق های زیبای قطبی میکنند. اگرچه در شرایطی میتوانند خطرات بیشتری داشته باشند ولی فعلا خطری در کار نیست.

امشب را با خیالت راحت بخواب بروید ...

نظرات  (۲۳)

بله متاسفانه با وجود شبکه های مجازی یک شایعه سریع پخش میشه.
دوستان منجم دیوانه شدند تا به همه توضیح بدهند که شایعس!

از شما هم بابت حسن انتخابتان در پست کردن این مطلب در وبلاگ نهاییت سپاس را دارم
موفق باشید
پاسخ:
بالاخره یکی از وظایف منجمها پاسخدهی به شبهات نجومی هست... از شما هم ممنون که مطالب وبلاگ ما رو دنبال میکنید.
۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۸:۱۱ فاطمه روزگار
باعرض سلام وخسته نباشید

مسائلی مثل همین عبور امواج الکترومغناطیسی هرچند هم شایعه باشه بازم ذهن آدمو به خودش مشغول میکنه وباعث نگرانی میشه
کمال تشکرو دارم بابت اطلاع رسانی دقیق وآموزنده انجمن هلال نو
به امید موفقیت روزافزون برای دوستان عزیز

پاسخ:
بله همینطور و دقیقا همین موارد هست که بیشتر بهش دامن میزنند و باهاش شایعه میسازند و شایعه هاشون منطقی تر بنظر میاد و بیشتر مورد قبول واقع میشه... از نظر شما سپاسگزارم...
ممنون از شما
خواهش میکنم
شاید من از خوددون هم بیشتر به وبلاگدون سر میزنم
البته اشتراک مطالب مفید و کاربردی هم بی تاثیر نیست.
پاسخ:
 به هر صورت امیدوارم مطالب براتون مفید واقع بشه...
سلام دوست عزیر
ممنون از اطلاع رسانی
با تشکر موفق باشید
سلام.ممنون از اطلاع رسانی شما.واقعا ک من یکی مونده بودم چ کار کنم.دخترم فردا صبح باید بره مدرسه و من ناجار بودم گوشیمو برا الارم صبح کنار خودم بزارم.ممنون از شما
پاسخ:
سلام خواهش میکنم...
سلام ایا واقعیت داره میگن گوشی هارو خاموش کنید
پاسخ:
با سلام. خیر نیاز به خاموش کردن گوشی نیست و اساسا این مطلب شایعه است .
 در هنگام افزایش واقعی فعالیت خورشید هم فقط ممکن است آنتن دهی گوشی شمادچار مشکل شود و خطری نیست.
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۱۰ علیرضا رحیمی
این مطلب را بنده در تاریخ تیر94 گذاشتم و خیلی قبل از آن هم دیده بودمش و هنوز هم هر مدتی در یک منطقه ای از ایران پخش میشود و زیادند از این قبیل شایعه ها...
ممنون از دانش و اطلاع رسانی فوری
پاسخ:
خواهش میکنم. سپاس از افرادی مثل شما که قبل از انتشار شایعات و مطالبی که صحتش رو نمیدانند اندکی زحمت بخرج داده و از صحت یا عدم صحت اون مطلع میشوند.
مرسی که به فکر خواب راحت مردم اید
واقعا ممنون من وقتی شنیدم موبایلها را خاموش کنید قاطی کردم.ربطشا با موبایل نمیفهمیدم...اگه شایع بشه شهاب سنگ داره میاد بخوره تو خونتون قابل باورتر بود..
واقعا ممنونم از اطلاع رسانیه مفیدتون
پاسخ:
خواهش میکنم.ممنون که قبل از بازنشر این شایعه بدنبال صحت اون بودین و سرچ کردین و مطلب رو خوندین 
باعرض سلام با اینک من اطلاعات کافی کسب کردم ولی بازهم نگرانم وامیدوارم حتی یک درصد احتمال خطر نباشد ممنون از اطلاعاتتون
سلام  سلام دوست من میشه بگید ربط این امواج به گوشی تلفن چیه که میگن خاموش کنید کنار خودتون نزارید؟چه ربطی به گوشی داره که تاثیرشو بیشتر یا کمتر کنه
پاسخ:
سلام، میشه گفت هیچ ربطی ندارند و این فقط یک شایعه بی پایه و اساس هست. فقط در زمان هایی که واقعا فعالیت خورشید زیاد میشه امکان داره آنتن دهی گوشی دچار مشکل بشه.

باسلام ب نظر من گوشی ها رو خاموش کنید محض اطمینان بد نیس
پاسخ:
لازم نیست نهایت اتفاقی که در اوج فعالیت میفته از کار افتادن انتن گوشیتون هست

ناموسا دسستتون درد نکنه داداش بابت چیزایی که بهمون رسوندید و خیال ما رو راحت کردین
پاسخ:
خواهش میکنیم وظیفه منجمان اماتور واقعی همینه...

سلام میشه بگید اگ از همون ساعت تا ظ3:30از موبایل استفادع کنیم و کنارمون باشع چ اتفاقی رخ میده
پاسخ:
همون طور که نوشته شده این یه شایعه مضحک هست و هیچ اتفاقی رخ نمیده؛ با خیال راحت از موبایل استفاده کنید.
ممنونم از شما که مردم رو هوشیار میکنید و به این شایعه ها پایان میدید 
پاسخ:
و تشکر از افرادی که پیش از انتشار شایعات فراگیر در فضای مجازی یه تحقیق هرچند مختصر در خصوص صحت اون انجام میدهند.
سلام خسته نباشید ممنون از اطلاع رسانی منجم های عزیزمون انشا الله موفق باشید ...
ممنون
سلام ممنون از اطلاع رسانیتون
امان از شایعه ها
متاسفانه بیشتر مطالب منتشره ی شبکه های اجتماعی در حوزه های مختلف ( علمی ، اجتماعی، سیاسی و حتی مذهبی) را شایعات تشکیل می دهند.
تشکر از اطلاع رسانی

الآن نفهمیدم میاد یا نمیاد😕😕😕😕

پاسخ:
نه دگ دوست عزیز توضیح دادیم شایعه هست 

سلام خوب مگه این شایعه برای چه کسی می تونه سود داشته باشه که این طوری ترس به جون مردم می اندازن

ما الان از کجا اطمینان داشته باشیم که شما درست میگید

پاسخ:
از اینجا که این پست رو ما چند سال پیش گذاشتم و گفتیم شایعه هست و ایت شایعه تازه الان بعد از چندسال به دست شما رسیده :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار