انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

عبور سیارک از بیخ گوش زمین!!

پنجشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ق.ظ

خبر این رویداد توسط آقای علیرضا رحیمی ترجمه و در سایت انجمن پژوهشی شهاب و شهابسنگ قرار گرفت.

ترجمه بروز رسانی شده نیز در سایت انجمن پژوهشی شهاب و شهابسنگ قرار گرفت.

 در 6اسفند، بروزرسانی شد:


مشاهدات بیشتر سیارک 2013 TX68 باعث اصلاح مسیر مداری سیارک و تغییر زمان گذر آن از فراز زمین از 5 مارس به 8 مارس(18 اسفند1394) شد.


برای خواندن ادامه خبر به "ادامه مطلب" مراجعه کنید.





مشاهدات، از تصاویر آرشیوی ارائه‌شده توسط پروژه Pan-STARRS در مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین ناسا (CNEOS) - آزمایشگاه پیش رانش جت(JPL) در پاسادنا کالیفرنیا، دانشمندان را قادر ساخت تا ضمن اصلاح پیش‌بینی اخیر خود در مورد گذر سیارک و فاصله آن، مجدداً تایید کنند که این سیارک هیچ تهدیدی برای زمین ندارد.
ما از قبل می‌دانستیم که این سیارک،2013 TX68، در اوایل ماه مارس(نیمه اسفند) به‌طور ایمنی از کنار زمین گذر خواهد کرد اما این داده‌های جدید اشراف بهتری از مسیر حرکتی سیارک به ما می‌دهد.
Paul Chodas مدیر پروژه CNEOS می‌گوید: "دادهای جدید نشان داد که این سیارک کوچک احتمالاً از فاصله بسیار دورتر ازآنچه قبلاً تصور می‌شد، نسبت به زمین عبور خواهد کرد."

Marco Micheli از مرکز آژانس فضایی اروپا (NEOCC/SpaceDys) در ایتالیا، همان ستاره شانسی است که تصویر سیارک را در آرشیو تصاویر تشخیص داد، موقعیتش را اندازه گرفت و این مشاهدات را به مرکز سیاره‌های کوچک در کمبریج، ماساچوست ارائه داد. پیش‌بینی جدید CNEOS برای سیارک 2013 TX68 این است که این سیارک از فاصله تقریباً 3 میلیون مایل (5 میلیون کیلومتر) از سیاره ما گذر خواهد کرد. هنوز هم شانس این وجود دارد که سیارک به زمین نزدیک شود اما به‌طورقطع نمی‌تواند از 15000 مایل (24000 کیلومتر) بالاتر از سطح زمین، نزدیک‌تر شود.

مشاهدات جدید همچنین محدوده حرکت سیارک 2013 TX68 را برای سال‌های آینده بهتر مشخص کردند:CNEOS تعیین کرد که سیارک 2013 TX68 در طی قرن آینده نمی‌تواند با زمین برخورد کند.
Chodas می‌گوید: هیچ نگرانی در رابطه با این سیارک وجود ندارد به‌جز اینکه علاقه‌مند به دیدن آن با یک تلسکوپ باشید. چشم‌انداز برای مشاهده این سیارک به‌خوبی چیزی که در ابتدا تصور می‌شد نیست و در حال حاضر به دلیل دور شدن بیشتر سیارک و درنتیجه کم‌نور شدن ان نسبت به آنچه تصور می‌شد، حتی بدتر نیز شده است.

محاسبات مداری سیارک بر اساس مشاهدات گزارش‌شده به مرکز سیاره‌های کوچک، به‌طور پیوسته بروز رسانی می‌شود.
این نتایج از برآوردهای حداقل، حداکثر و فاصله متعارف سیارک تا زمین به دست آمده که به دلیل محدودیت داده‌ها ممکن است دامنه گسترده‌ای از نتایج مختلف را در برداشته باشد.

باگذشت زمان و مشاهدات بیشتر، دانشمندان خواهند توانست تا عدم قطعیت مداری سیارک را اصلاح و محدود تر کنند

-------------------------------

نسخه قبلی: 


یک سیارک کوچک که دو سال پیش از فاصله مناسب 1.3 میلیون مایلی (2 میلیون کیلومتر) زمین گذر کرد مجدداً به سمت زمین بازمی‌گردد تا توسط سیاره ما و از کنارش گذر ایمنی را در طول چند هفته داشته باشد، هرچند این بار ممکن است خیلی نزدیک‌تر شود.در طول گذر پیش روی 5 مارس، سیارک 2013 TX68 می‌تواند در بیشترین فاصله خود از 9 میلیون مایلی (14 میلیون کیلومتر) و در نزدیک‌ترین فاصله از 11000 مایلی (17000 کیلومتر) زمین گذر کند؛ البته با توجه به دامنه وسیعی از مدارهای حرکتی ممکن برای این سیارک، امکان تغییراتی در جهت نزدیک‌تر شدن سیارک به زمین وجود دارد؛ این سیارک تنها برای مدت کوتاهی پس از کشف مورد ردیابی قرارگرفته بود.
دانشمندان در مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین ناسا (CNEOS) در آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) در پاسادنا کالیفرنیا، تعیین کرده‌اند هیچ احتمالی مبنی بر امکان برخورد این جرم با زمین در طول گذر ماه آینده وجود ندارد؛ اما آن‌ها یک شانس به‌شدت کم را تعیین کرده‌اند که این سیارک کوچک می‌تواند در 28سپتامبر 2017 با احتمال حداکثر 1 در 250 میلیون با زمین برخورد کند؛ در گذر سال‌های 2046 و 2097 حتی احتمال برخورد از این هم پایین‌تر است.
Paul Chodas
مدیر CNEOS می‌گوید: "امکان تصادم در هر یک از 3 تاریخ گذر آینده بیش‌ازحد کوچک است که یک نگرانی واقعی باشد. او همچنین می‌گوید: "من کاملاً منتظر هر مشاهده‌ای در آینده هستم تا این احتمال را همچنان کاهش دهد."

تخمین زده می‌شود که سیارک 2013 TX68 حدود 100 فوت (30 متر) قطر داشته باشد. برای مقایسه سیارکی که سه سال پیش در جو Chelyabinsk روسیه منفجر شد حدود 65 فوت (20 متر) عرض داشت. اگر سیارکی با اندازه سیارک 2013 TX68 وارد جو زمین شده بود، به‌احتمال‌زیاد تولید یک انفجار هوا با انرژی حدوداً دو برابر انرژی رویداد Chelyabinsk می‌کرد.این سیارک توسط واحد سرمایه‌گذاری NASA در سامانه پیمایش آسمان کاتالینا در روز 6 اکتبر 2013 درحالی‌که از سمت شب زمین در حال نزدیک شدن به آن بود، کشف شد. پس از سه روز ردیابی، سیارک از آسمان روز گذشت و دیگر قابل‌مشاهده نبود. چون این سیارک برای مدت بلندی ردیابی نشد، دانشمندان نمی‌توانند مدار دقیق آن را به دور خورشید پیش‌بینی کنند اما آن‌ها می‌دانند که این سیارک نمی‌تواند در طول گذر ماه آینده‌اش با زمین برخورد کند.

تصویر بالا ابری از مکان های ممکن که سیارک 2013 TX68 در طول گذر ایمن و نزدیک 5 مارس و در نزدیک ترین فاصله خود با زمین میتواند در آن باشد را نشان میدهد

Chodas
می‌گوید: مدار این سیارک کاملاً نامشخص است و سخت خواهد بود تا پیش‌بینی کنیم که کجا به دنبالش بگردیم. همچنین او می‌گوید: یک شانس وجود دارد که این سیارک هنگامی‌که در ماه آینده به‌طور ایمنی از کنار زمین گذر کرد توسط تلسکوپ جستجوی سیارکی ما گرفته شود و با فراهم آوردن داده از آن می‌تواند مدارش به دور خورشید را با دقت بیشتری تعیین کرد.
برای به‌روزرسانی مداوم سیارک‌های عبوری، NASA فهرستی از پنج گذر بعدی نزدیک به زمین همراه با فهرست کاملی از نزدیکی‌های اخیر و آینده و همچنین سایر داده‌های مربوط به مدار NEO های شناخته‌شده تهیه‌کرده است که به وب‌سایت CNEO لینک شده است؛ بنابراین دانشمندان و اعضای رسانه‌ها و عموم مردم می‌توانند این اطلاعات را بر روی اجرام شناخته‌شده دنبال کنند.

 

تشکر از استاد حسن زاده عزیز.

منبع : NASA

 

نظرات  (۱)

۲۷ بهمن ۹۴ ، ۰۸:۳۱ مهندس رضا عباسی
محتوای خیلی خوبی داشتید
به ما هم سر بزنید
ممنون
پاسخ:
لطف دارید امیدوارم مفید بوده باشد.حتما...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار