انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

شهابسنگی با قدمت بیش از زمین...

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶ ق.ظ

دانشمندان شهاب سنگی را در استرالیا پیدا کرده اند که بیش از ۴.۵ میلیارد سال عمر دارد، یعنی بیشتر از زمین ...

برای خواندن ادامه گزارش و دیدن سایر تصاویر به "ادامه مطلب" مراجعه کنید.


شهابسنگ استرالیا1

در نوامبر سال گذشته شیء آسمانی که به نظر سبز می رسید در آسمان استرالیا دیده شد. بلافاصله دانشمندان بررسی های خود برای کشف شهاب سنگی را آغاز کردند که این اثر دیدنی را در آسمان نیم کره جنوبی بر جای گذاشته بود. عملیات بازیابی شامل شبکه ای از تصاویر 32 رصدخانه ، مجموعه ای از محاسبات پیچیده جغرافیایی، نقطه یابی هوایی، یک پهپاد کنترل از راه دور ، یک تیم دو نفره از جستجوگران، و در نهایت شانس و اقبال بود. پس از تجزیه و تحلیل تصاویر و انجام محاسبات برای محل سقوط ، روز 29 دسامبر جستجو در پایین ترین مناطق طبیعی در استرالیا آغاز شد. برای هدایت تیم جستجوی DFN به محل دقیق سقوط شهاب سنگ ، از یک هواپیمای بدون سرنشین و یک هواپیمای سبک سرنشین دار استفاده شد.اکنون آنها به هدف خود رسیده اند و از تکه شهاب سنگی رونمایی کرده اند که از در عمق 42 سانتی متری در دل گل و لای نمکی یکی از دریاچه های دورافتاده استرالیا بیرون کشیده شده است.این شهاب سنگ که ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد یکی از ابتدایی ترین اجرام منظومه شمسی به شمار می آید و با داشتن سنی بیش از ۴.۵ میلیارد سال، یکی از ارزشمندترین شهاب سنگهایی است که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است.

«فیل بلاند» از دانشمندان زمین شناس سیاره ای در دانشگاه Curtin استرالیا می گوید: جستجو برای کشف این شهاب سنگ تلاشی حیرت انگیز بود.

مشاهده این شهاب سنگ در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۵ توسط مردم عادی و بدون استفاده از تجهزات رصدی صورت گرفت. البته ۵ دوربین از مجموع ۳۲ دوربین پیشرفته ای که بلاند و همکارانش در مناطق وسیعی جاسازی کرده بودند نیز حرکت درخشان این جرم آسمانی را ثبت کردند.

به عقیده دانشمندان وزن این شهاب سنگ تا پیش از تبدی شدن به یک توپ آتشین در آسمان استرالیا حدود ۸۰ کیلوگرم بوده و زمانی که تنها ۱۸ کیلومتر تا سطح زمین فاصله داشته فرآیند سوختن آن پایان یافته و حالا این تکه ۱.۶ کیلوگرمی از آن پیدا شده است.


منبع:

گروه تلگرامی انجمن پژوهشی شهاب و شهابسنگ

http://www.khabaronline.ir/detail/497386

http://techshot.ir/science/722/92750

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار