انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

تصویر نجومی روز ناسا ۲۴ آبان ۹۴

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ب.ظ




عکس از «شان ساباتینی» (Sean sabatini)


آسمان برفراز «درهی یادبود» (Monument Valley) در آمریکا شروع به باریدن کرده است.  البته نه بارش باران، بلکه بارش شهابهای اسدی. این عکس در سال ۲۰۰۱، یعنی زمانی که یکی از باشکوهترین بارشهای شهابی اسدی را تجربه کردیم، گرفته شده است.


در آن سال، زمین از یک قسمت خیلی غلیظ تودهی گرد و غبار برجای مانده از دنبالهدار «تمپل-تاتل» (Temple-Tuttle) عبور کرد و در نتیجه ذرات به اندازهی شن آن با حجم خیلی زیادی وارد اتمسفر زمین شدند. تقریبا در هر ثانیه میشد یک شهاب را مشاهده کرد. این شهابها در عکس موازی دیده میشوند، چرا که همهی آنها در ظاهر از صورت فلکی «اسد»  سرچشمه میگیرند. بارش شهابی اسدی این هفته به اوج میرسد. هرچند که این هفته ماه را نیز در آسمان داریم و احتمالا نمیگذارد بعضی شهابهای کمنور را ببینیم، ولی به نظر میرسد که در اوج، ۱۵ شهاب در ساعت مشاهده شود. این مقدار هم خوب است ولی اصلا به پای بارش شهابی اسدی سال ۲۰۰۱ نمیرسد. این تصویر متشکل از ۶ عکس با نوردهی ۳۰ ثانیه است که بر یکدیگر قرار داده شدهاند. میتوانید شهابهای آن را بشمارید؟

منبع:  Apod.Nasa.gov



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار