انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

هلال رمضان با آسمان شیراز قهر بود...

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ

گزارش رویت هلال انجمن هلال نو زرقان، عضو ستاد استهلال مقام معظم رهبری:


بعد از هماهنگی با ستاد استهلال استان فارس و دریافت حکم ماموریت، قرار شد اعضای تیم رصدی انجمن هلال نو زرقان راس ساعت4 درمحل فرهنگسرای سرو حضوریابند. در ابتدا قرار بود همچون سال گذشته از رصدخانه انجمن هلال نو شهرداری زرقان اقدام به رویت هلال کنیم اما بدلیل نامساعد بودن شرایط جوی زرقان و محدودیت افق ناشی از کوه روبرو با هماهنگی انجام شده با جنا ب آقای فیض و دریافت وسیله نقلیه ا زستاد استهلال استان به منطقه کوه نورشیراز معروف به چاه مرتاضعلی تغییر مکان دادیم.

برای دیدن ادامه گزارش و تصاویر به "ادامه مطلب" مراجعه کنید.

تیم رصدی انجمن هلال نو


ارتفاع بالا و افق باز از مزایای این رصدگاه است. ساعت 5 و نیم به محل مورد نظر رسیدیم و به محض رسیدن اقدام به راه اندازی و تنظیم تجهیزات همراه کردیم. این تجهیزات شامل تلسکوپ 6 اینچ تال روسی و دو دوچشمی 12*60 و 7*42 با پایه بود. در مدت باقی مانده تا غروب خورشید به محاسبات لازم و مرور پارامترهای هلال پرداختیم.

حکم ماموریت رمضان1436

با کاهش ارتفاع خورشید و نزدیکی به کوه مقابل کار یافتن هلال را با شیوه موسوم به اختلاف سمت و ارتفاع و روش جاروب افقی شروع کردیم. با غروب خورشید در پشت کوه محل غروب را با شاخص علامت گذاری کرده و شروع به محاسبات مجدد اختلاف سمت و ارتفاع هلال با محل غروب و جستجو جهت یافتن هلال کردیم.

با کاهش اثر خورشید در افق و تاریکتر شدن اندک آسمان سیاره زهره را پیداکرده و تجهیزاتمان را  با آن فکوس کردیم. سپس مجددا به جستجوی هلال پرداختیم.

با تاریک تر شدن آسمان میزان گرد و غبار جو در افق خودنمایی بیشتری میکرد. این گرد و غبار به حدی بود که به سختی میشد باورکرد که هلال رویت خواهد شود. اما تلاش جهت یافتن هلال تا دقایق اخر توسط اعضای تیم رصدی انجمن هلال نو شهرداری زرقان انجام شد که منجر به یافتن هلال نشد. طبق اخرین اخبار دریافتی هیچ کدام از تیمهای شیراز بخاطر غبار افق موفق به رویت هلال نشدند.گویا هلال رمضان با آسمان شیراز قهر بود...

 

اعضای تیم رصدی انجمن هلال نو زرقان :

سرگروه: علیرضا رحیمی

رصدگرکمکی: فرهاد نصیری

محاسب: سیده زهره زرقامی

مستندساز و تدارکات: محمدرضا نوری

 غروب واقعی خورشید: 20:10   و غروب محلی خورشید 19:51بود.

افق هلال رمضان 1436


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار