انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

بزرگداشت شب یوری در زرقان ...

چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹ ق.ظ

شبِ یوری نام جشنی بین‌المللی است که در ۱۲ آوریل (23فروردین) هر سال در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.در این شب انجمن هلال نو زرقان نیز برنامه های جالبی در نظر گرفته است (آشنایی با علوم فضایی و اکران یک فیلم مرتبط با علوم فضایی به همراه تحلیل)

این برنامه یکشنبه (12آوریل و 23فروردین) از ساعت19الی23 در اتاق نجوم فرهنگسرای سرو برگزار میگردد.

از همشهریان عزیز جهت شرکت در برنامه دعوت میشود.


جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رویداد جهانی به"ادامه مطلب"رجوع کنید .


(لوگوی شب یوری. در این لوگو کلمه یوری با الفبای سیریلیک به زبان لاتین نوشته شده‌است.)

 


این جشن برای بزرگداشت دو رخداد بزرگ و مجزا از هم در عرصه فضانوردی برگزار می‌شود. دلیل اول، بخاطر ورود یوری گاگارین به فضا در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ است. وی نخستین انسانی بود که وارد فضا شد و در مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. دلیل دوم بخاطر پرتاب نخستین شاتل فضایی به فضا(اس‌تی‌اس-۱) در ۲۱ آوریل ۱۹۸۱ می‌باشد.


اولین «شب یوری» در سال 2001 میلادی به همت سه منجم آماتور «لورتا هیدالگو» و «جرج ت وایت ساید» و «تریش گارنر» برگزار شد و امروز در بیشتر کشور های دنیا مراسم شب یوری برگزار می شود. از کشور های بزرگ و پیشرفته چون کشور های اروپایی و امریکا گرفته تا کشور های در حال توسعه مانند ایران و حتی کشور های فقیر آفریقا و حتی فرا تر از این در ایستگاه بین المللی فضایی که به گرد زمین می گردد. در قطب و خلاصه هر جایی که بشر به آن راه یافته باشد.
چند سالی است که توجه منجمان ایرانی هم به شب یوری جلب شده و در کنار مراسمی که برای روز و هفته ی فضا برگزار می شود، شب یوری نیز به یکی از برطرفدار ترین مراسم نجومی در کشور تبدیل شده. 


در برخی از این مراسم علاوه بر علاقه‌مندان به سفرها و اکتشافات فضایی، فضانوردان سرشناس نیز شرکت می‌کنند. در سال ۲۰۰۸ در شب یوری، ۴۹ کشور جهان میزبان ۱۶۸ جشن بودند. در سال ۲۰۱۱، در ۵۰ امین سالگرد سفر انسان به فضا، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۷۵ کشور و در ۷ قاره جهان در ۵۶۷ برنامه‌ای که رسماً معرفی شده بود شرکت کردند. این در حالی بود که هزاران نفر نیز برنامه‌های شب یوری را که بصورت ۱۲ ساعته در جهان بصورت زنده پخش می‌شد نگاه می‌کردند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار