انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

لاله ی نارنجی کیهان..!!

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۴۱ ب.ظ





این نمای تلسکوپی یک منطقه ی درخشان گسیلشی (نشری) را در بر گرفته که در راستای صفحه ی کهکشان راه شیری خودمان و در محدوده ی صورت فلکی سرشار از سحابی قو، ( ماکیان یا دجاجه) دیده می شود.

نام رایج این ابرهای برافروخته ی گاز و غبارِ میان ستاره ای، سحابی گل لاله است و در کاتالوگ سال ۱۹۵۹ که توسط ستاره شناس، استوارت شارپلس گردآوری شد نیز به نام Sh2-101 ثبت شده است. این سحابی زیبا و پیچیده با فاصله ی حدود ۸,۰۰۰ سال نوری از زمین و ۷۰ سال نوری پهنا، در مرکز این تصویر همنهاده شکفته شده و به گونه ای روشن و فهمیدنی، تنها ابر کیهانی نیست که چهره ی یک گل را به یاد ما می آورد.

چشم اندازی که در بالا از این سحابی پیچیده و زیبا می بینید، یک عکس همنهاده (مرکب) است که تابش اتم های یونیده ی گوگرد، هیدروژن، و اکسیژن را به ترتیب با رنگ های سرخ، سبز، و آبی می نمایاند.

پرتوهای فرابنفشی که از ستارگان جوان و داغ انجمن OB3 در لبه ی ماکیان دیده میشود، از جمله یک   ستاره ی جوان و پرانرژی رده ی O به نام HDE 227018 می باشد که اتم ها را یونیده میکند و به برافروختگی و تابش سحابی گل لاله می انجامد. HDE 227018  همان ستاره ی روشنی است که بسیار نزدیک به کمان آبی رنگ میانه ی این لاله ی کیهانی به چشم می خورد.

ریز-اختروش ماکیان ایکس-۱ که در سراسر طیف الکترومغنلطیسی پرتو می افشاند به همراه جبهه ی شوک خمیده ای که از فواره های نیرومندش پدید آمده هم در بالا و سمت راست لاله جای دارند.





منبع : گوگلت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار