انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

مانگالیان عکسی بی نظیر از مریخ ثبت کرد..

پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۶ ب.ظ

تصویری زیبا از سیاره سرخ حاصل کار این مدارگرد


دوربین رنگی که روی بورد مدارگرد هندی نصب است، مدت زمان کوتاهی پس از تثبیت‌شدن در مدار  بیضوی سیاره سرخ کار خود را شروع و تصاویری از این جرم کیهانی را مخابره کرد. همچنین این دوربین در آینده تصاویری از دو قمر سیاره سرخ ارسال خواهد کرد. در عکس بالا که از  فاصله ۷۴۵۰۰ کیلومتری از سطح سیاره سرخ گرفته شده، طوفان شن فعال در نیمکره شمالی مریخ و سطح یخی قطب جنوب سیاره به‌وضوح پیداست.

این عکس سومین و بهترین عکس مانگالیان از زمانی است که وارد مدار مریخ شده، میباشد. بطور کلی کاوشگر مانگالیان پنج دستگاه با خود به همراه دارد، اولین دستگاهی که چند ساعت بعد از ورود آن به مدار مریخ روشن شد یک دوربین بود. دیگر وسایل شامل دستگاه‌هایی حس‌گر برای اندازه‌گیری میزان مواد معدنی در سطح این سیاره و گاز متان است که یکی از نشانه‌های احتمال وجود حیات باستانی در مریخ است.

ماموریت مدارگرد مریخی هندوستان با هزینه‌ای برابر ۷۴ میلیون دلار، بسیار کم‌هزینه‌تر از ماموریت MAVENناسا بود که با بودجه‌ای ۶۷۱ میلیون دلاری انجام شد. ماموریت اصلی این مدارگرد، نقشه‌برداری از سطح سیاره و مطالعه روی اتمسفر مریخ است. تا پیش از این، تنها آمریکا،‌اروپا و روسیه توانسته‌بودند با موفقیت فضاپیمایی را به مریخ ارسال کنند. انتظار می‌رود این مأموریت شش الی ده ماه ادامه یابد.



این عکس که در آن جو سیاره سرخ به وضوح مشخص است را مدارگرد هندی از ارتفاع ۸۴۴۹ کیلومتری پس از رسیدن به مدار سیاره گرفته است.






منبع: بیگ بنگ

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۰
آناهیتا کاظمی

مدارگرد هندی

مریخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار