انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

ابرنواختر puppis A زیر ذره بین ناسا!!

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۵۱ ق.ظ




این انفجار ابرنواختری که 3700 سال پیش از روی زمین قابل رویت بوده است اکنون PUPPIS A  نام گرفته و 7000 سال نوری از ما فاصله داشته که وسعت ابر گاز و غبار ناشی از آن حدود 10 سال نوری است.

ابر گاز و غبار ناشی از این انفجار توسط تلسکوپ فضایی مادون قرمز اسپیتزر ناسا؛ تلسکوپ اشعه X رصد خانه چاندرا و تلسکوپ اشعه X نیوتن که متعلق به آژانس فضایی اروپا می باشد در گستره ی اشعه ی مادون قرمز و اشعه X ثبت شده است.
مواد داغ شده بوسیله ی موج ضربه ای حاصل از انفجار از خود اشعه X ساطع کرده که به رنگ آبی دیده میشوند. رنگ های سبز و قرمز توسط آشکار ساز اشعه مادون قرمز ثبت شده است.

ستاره شناسان بر این باورند که جرم کل گرد وغبار حاصل از این انفجار یک چهارم جرم خورشید ما است.

انفجار ابرنواخترها باعث ایجاد عناصر سنگین شده و این عناصر مواد خام مورد نیاز برای تشکیل ستاره ها و سیاره های آینده را تشکیل میدهند.

اشعه ی مادون قرمز ثبت شده در گستره ی طول موج 70-24 میکرون به رنگ سبز و قرمز و اشعه X در محدوده انرژی 8-3 کیلو الکترون ولت به رنگ آبی دیده میشود.

محققان معتقدند که بررسی بقایای منبسط شده ی ابرنواخترها؛ گسترش آنها در فضای اطراف در کهکشان و ادغام آنها با مواد بین ستاره ای  و اثرات متقابل آنها با هم این امکان را فراهم میکند تا سرنخ هایی در خصوص منشا و ریشه ی هستی و نهایتا پیدایش حیات بدست آورند..







منبع : ناسا














نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار