انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

انتشار خبر گذر خط گریز اختفای خراشان از شهر زرقان در گزارش آیوتا باعث شد که انجمن نجوم هلال نو زرقان از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببریم ...

برای دیدن ادامه خبر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید. 

اختفای خراشان 16خرداد

در شامگاه روز جمعه 16 خرداد ماه 1393 خورشیدی در ساعت 21:14:39 به وقت مرکزی ایران  6 Jun,2014 ،16:44:39UTدر عرض های جنوب غربی و جنوب ایران شاهد اختفای خراشان ماه با ستاره SAO 138298  (ستاره اپسیلون (Leo با قدر ظاهری چهار و سه دهم بودیم. اختفای خراشان زمانی رخ میدهد که که ستاره هدف حداقل دوبار پشت عوارض قطبین ماه پنهان و آشکار شود این نوع اختفا از لحاظ زمان پنهان ماندن ستاره،کوتاهترین نوع از انواع اختفاهای ماه محسوب میشود.وظیفه رصدگر در این پروژه ثبت فواصل زمانی پنهان و آشکار شدن ستاره میباشد.

از چند روز قبل هماهنگی های لازم جهت استقرار تیمهای رصدی در اطراف زرقان از طرف سازمان آیوتا به علیرضا رحیمی (بدلیل عضویت ایشان در سازمان آیوتا و عبور خط گریز از زرقان ) سپرده شد.

از شب قبل آقای علیرضا رحیمی و علیرضا محمدی تجهیزات لازم (لپتاب کرنومتر و تنظیمات تلسکوپ) را آماده کردنددر ساعات نزدیک به اختفا آقای اشکان هاتفی و همسر گرامیشان به گروه اضافه شده و در ثبت این رویداد کمک کردند.

با اولین مخفی شدن ستاره پشت ماه کار ما شروع شد و در طول عبوره ستاره از پشت ماه نفسها در سینه حبس بود و همه ساکت و متوجه کار بودند.در این رصد علیرضا محمدی و علیرضا رحیمی کار رصد و زمانسنجی را انجام دادند و جناب آقای هاتفی و همسر گرامیشان(خانم جوانمردی) به گرفتن تصویر از این اختفای خراشان پرداختند.

خوشبختانه تیم زرقان و یک تیم از شیراز موفق شدند مراحل اختفا را بطور کامل و دقیق زمانسنجی کنند.که در این میان تیم زرقان با بهترین دقت موفق شد 7 بار مخفی و آشکار شدن ستاره را زمانسنجی کند.گزارش این رصد در صفحه سازمان به پیوست عکس زیر منتشر شد .

در نهایت انجمن نجوم هلال نو زرقان از علیرضا رحیمی و علیرضا محمدی برای ثبت این رصد تشکر میکند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار