انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

رصدخانه زرقان چشم در چشم خورشید

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۰۰ ب.ظ

انجمن نجوم هلال نو به مناسب پدیده زیبای و کمیاب گذر زهره از مقابل خورشید در 17خردادماه 91 اقدام به برگزاری رصد عمومی برای اعضا و همشهریان عزیز کرد.علارغم اینکه رصد در روز و زیر نور خورشید و در فصل تابستان برگزار میشد.اما مردم دانش دوست زرقان سر ما را حسابی شلوغ کردنداز چند هفته قبل برنامه ریزی ها انجام شده بود و تلسکوپ بزرگ فرهنگسرا توسط جناب آقای هاتفی...

برای دیدن ادامه خبر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.

توسط جناب آقای هاتفی(دبیر علمی انجمن) به کمک اعضای انجمن(محمد نوری و ابوالقاسم کشاورز) مجهز به فیلتر خورشیدی شده بود. رصد این پدیده زیبا از دریچه ی تلسکوپ 14 اینچ رصدخانه زرقان خاطره ای است که هیچگاه از ذهن انسان پاک نمیشود.

 رصد از ساعت 7:30 به بعد امکان پذیر بود. اعضای انجمن و افرادی که دوره‌ های نجوم را سپری کرده بودند برای مشاهده این رویداد در رصدخانه جمع شدند. تا ساعت 9 افراد به رصد خال سیاه زهره بر چهرة مهر تابان و لکه‌های خورشیدی از پشت چشمی تلسکوپ پرداختند که با توضیحات دبیر علمی انجمن(مهندس اشکان هاتفی) نیز همراه بود. طبق پیش بینی‌ها در ساعت 9:06 دقیقه تماس سوم اتفاق می‌افتاد, برای آنکه تمام افراد حاضر از دیدن این لحظة حساس بی نصیب نمانند با استفاده از اُتو گایدر  به جای چشمی, تصویر برروی مانیتور انداخته شد. یکایک افراد زمان تماس های سوم و چهارم را اندازه گیری کردند. پس از میانگین گیری از داده های جمع آوری شده زمان تماس‌ها به این شرح بدست آمد: تماس سوم در ساعت 9:06:54 و تماس چهارم در ساعت 9:24:07.

لازم به ذکر است که چندین عکس با تلسکوپ 8 اینچ نیوتونی ویکسن و دوربین D450  گرفته شد. در این عکس ها بجز سیاره زهره که بصورت دایره ای سیاه دیده می شود, لکه های خورشیدی و اثر تاریک شدگی لبه به وضوح مشخص می‌باشد.

لازم به ذکر است که نخستین کسی که در جهان گزارش رویت این پدیده را داده است ابن سینا میباشد که در آن زمان در همدان وزیر دولت بوده است. او در وصف این پدیده میگوید: من زهره را مانند خال سیاهی بر گونه خورشید دیدم و یکی از دلایلی که او برای اثبات خورشید مرکزی مطرح میکرد همین گذر زهره از مقابل خورشید بود.

همچنین گزارش این برنامه توسط آقای اشکان هاتفی در سایت شهرداری زرقان نیز منتشر شد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار