انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه


این قدمی کوچک برای یک مرد و  قدمی بزرگ برای بشریت است ...


نیل آرمسترانگ اولین انسانی که قدم بر ماه نهاد, در هنگام فرود این جمله را گفت!   وهم اکنون در شهر زرقان تمام مسئولین تلاش کرده اند برای فرهیختگان وعلاقمندان علم نجوم قدمی نو وتازه به سوی علم و جهان فراتر از انسانها بردارند، جهانی که بشر از ابتدای خلقت مجذوب شگفتی و زیباییهای آن بوده است.

افتتاح یک رصد خانه با یک تلسکوپ14 اینچیِ سِلِسترون در هفته دولت سال89 شاید آغازی بود برای به آنچه که دوست دارید یا آرزویش را می کردید و پُلی برای کشف حقیقت و رسیدن به جوابِ چرا و چگونگیهای ذهنهای کنجکاو و علاقه مند.

برای دیدن ادامه خبر روی"ادامه مطلب" کلیک کنید.

اینک با آغاز هفتة دولتی دیگر و 2 ساله شدنِ نجومِ زرقان, خلاصه ای از فعالیت های انجام شده در مجموعة رصدخانه را به استحضار مردم شریف زرقان می رسانیم:


تا کنون 6 دوره کلاسهای نجومی اعم از نجوم کودکان, مقدماتی, پیشرفته و عکاسی نجومی برگزار گردیده که با استقبال اقشار و رده های سنی مختلف خصوصاً دانشجویان همراه بوده است.


در اردیبهشت ماه سال 90 تعدادی از افراد دوره دیده در همین کلاسها و علاقمند به علم نجوم دور هم جمع شده و انجمن نجوم هلال نو را تأسیس کردند تا با همکاری یکدیگر در زمینة ترویج علم نجوم در سطح عموم و برگزاری جلسات تخصصی, فعالیت نمایند.


تا کنون در محل رصدخانه چندین برنامه رصد عمومی برگزار گردیده که از آن جمله میتوان به 4 روز رصد عمومی به مناسبت روز جهانی نجوم, سه روز رصد عمومی به مناسبت جشنوارة تابستانة فرهنگسرای سرو شهرداری زرقان, دو برنامه رصد ماه گرفتگی خرداد و آبان ماه سال 90 به همراه برگزاری نماز آیات و ... اشاره کرد. این برنامه ها با استقبال بی نظیر مردم همراه بود که بعضاً بدلیل کثرت مراجعه کنندگان تا ساعات اولیة بامداد به درازا می انجامید.


رصدها و گشت های نجومی تخصصی از دیگر فعالیت های انجمن نجوم است که در محل رصدخانه, تنگ اشکن ارسنجان, امامزاده سلطان ولایت و  ... برگزار میگردد.


از فعالیتهایی که در جهت ترویج نجوم در سطح شهر برگزار گردیده بغیر از رصد های عمومی میتوان به حضور اعضای انجمن در مساجد, مدارس و پایگاههای و اردوهای بسیج با ارائه توضیحات به همراه نمایش اسلاید و رصد توسط تلسکوپ در همان محل, دعوت از دانشگاه آزاد و پیام نور و آموزش و پرورش برای بازدید و رصد, برپایی نمایشگاه و ... اشاره کرد.


در 17 خرداد 1391 پدیدة نادر گذر زهره از مقابل خورشید بصورت علمی توسط اعضای انجمن بررسی و رصد گردید که گزارش آن فعالیت در مستندات انجمن نجوم ایران ثبت گردید تا آیندگان بتوانند به آن استناد نمایند.


با همکاری و مساعدت شهرداری و شورای اسلامی محترم شهر زرقان, رصدخانه از امکانات پیشرفته و به روزی برخوردار میباشد, که عبارتند از:


تلسکوپ 14 اینچ اِشمیت-کاسگرین سلسترون


تلسکوپ شکستی 6 اینچ


دو عدد دوربین دوچشمی


هدایتگر خودکار تلسکوپ


مقر و سه پایه NEQ6 PRO


گرین لیزر


کتابخانه


چشمی های 33,40 و 7 میلی متر


دوربین Canon 1000D اصلاح شده برای عکاسی نجومی


سه پایه دوربین عکاسی


منبع تغذیه ORION


البته برای تکمیل امکانات به تجهیزات دیگری مانند آسمان نما, تلسکوپهای دابسونی و نیوتونی, چشمی های متنوع و فیلترهای گوناگون نیاز است.


  قائدشرفی- هاتفی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۴
علیرضا رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار