انجمن نجوم هلال نو زرقان

انجمن نجوم هلال نو زرقان

این وبسایت تنها وبسایت رسمی انجمن نجوم هلال نو زرقان است.
مطالب جدید نجومی، گزارش برنامه های انجمن و .... در این وبسایت قرار خواهند گرفت.

مترجم سایت

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن آیه قرآن
بایگانی
پایگاه خبری زرقان فارس
ایستگاه بین المللی در این لحظه

شوق دیدن شهابها یادآور دوران کودکیمان است هنگامی که شهابی تاریکی آسمان را میشکافت تصورمیکردیم ستاره ای سقوط کرده است وشاید یاد قصه دخترک کبریت فروش میافتادیم. بسیاری از ما در شب که به آسمان نگاه کرده ایم اجرامی روشن و گذرا دیده ایم که ظاهرا بطرف زمین می آیند .اینها چه هستند؟؟؟

برای دیدن ادامه خبر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.

بارش شهابی از اشکان هاتفیبارش شهابی

اینها همان شهابها هستند که اندازه ای در حد یک ذره غبار تا یک قلوه سنگ دارند وپس از برخورد به جو زمین یونیزه شده و  میسوزند و از خود نور ساطع مینمایند.بعضی از این قطعات هم پس از برخورد به جو کاملا نسوخته و باقی مانده آنها به سطح زمین یا اقیانوسها میرسد که آن را شهاب سنگ مینامند. 

پراکندگی شهابواره ها به گونه ای است که در یک شب تاریک میتوان در هر ساعت 5شهاب سرگردان در آسمان دید .اما شبهای خاصی هستند که تعدادشهابها به یک باره زیاد میشود و به چند ده شهاب در ساعت میرسد .این پدیده ی نجومی را بارش شهابی مینامیم .غباری که از خاکستر شدن شهابها بجا میماند به آرامی بر زمین مینشیند و روزانه صدها تن به جرم زمین می افزاید !

باید بدانیم که امروزه  تعداد اندکی از منجمان حرفه ای در پژوهشهای شهابی فعالیت دارند. بنابراین ستاره شناسان آماتوردر بدست آوردن داده ها و اطلاعات در این زمینه نقش بسیار موثری دارند.داده هایی که بوسیله ی آماتورها جمع آوری میشود میتواند منجمان را از منشا و چگونگی ریشه گیری شهابواره ها  آگاه سازد که این نیز به نوبه خود میتواند سبب روشن شدن مسائلی در چگونگی پیدایش و تکامل منظومه شمسی ما گردد.

یکی از تماشایی ترین و زیباترین بارش های شهابی بارش شهابی جوزایی است که انتظار می رود تحت شرایط عالی رصدی، به طور میانگین در هر دقیقه ۲ شهاب و در هر ساعت بین ۱٠٤ تا ۱۲٠ شهاب جوزایی دیده شود . 

بعد از پایان هر رصد، می‌بایست تمامی مقادیر و اطلاعاتی که از رصد بارش بدست آمده تحلیل کنید و با رسم نمودار و جدول آنها را دسته بندی کرده و برای سازمانهای معتبر بفرستید. معتبرترین سازمان IMO (international meteor organization) است که به جمع آوری اطلاعات تمامی بارشهای شهابی می‌پردازد.

 انجمن نجوم هلال نو زرقان در همین راستا گشتی رصدی ترتیب داد و در محل امامزاده سلطان ولایت مرودشت که شرایط رصدی مطلوبی داشت در این پروژه بین المللی شرکت کرد. در جلسه ی انجمن نجوم هلال نو که شبهای پنج شنبه در محل فرهنگسرا برگزار میشود محاسبات لازم انجام شد و گزارش ارسال شد که موفق به ثبت این پروژه به نام انجمن نجوم هلال نو زرقان در سایت بین المللی ثبت شهاب شدند.

 اعضای فعال در این برنامه رصدی که در قالب چند گروه فعالیت میکردند عبارت انداز :

ابولقاسم کشاورز- علیرضا رحیمی-علیرضا محمدی-خلیل زارع -علی حمزوی -آناهیتا کاظمی- صهبا قائدشرفی- حسین خداخواست-زهره زرقامی-سحر حاجی حسینی-محمد نوری


عکاس تصویر اول: اشکان هاتفی

 نویسنده گزارش: علیرضا رحیمی

نظرات  (۱)

۰۴ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۸ کد ساز codsaz.ir
با سلام و عرض ادب.سایت کدساز آمادگی دارد تا کدهای اختصاصی برای وبلاگ شما بسازد.اگر کدی خواستید به کدساز دات آی آر مراجعه کنید و کد خود را سفارش دهید.کدهای کدساز مخصوص وبلاگ شما طراحی می شود و هیچ تبلیغی در کدها قرار نمی گیرد.
جهت سفارش کدهای زیر مخصوص وبلاگ خود به سایت مراجعه نمایید:
کد نمایش عکس تصادفی مخصوص وبلاگ شما
کد منوی همراه برای وبلاگ
پاسخ:
سلام.با تشکر.اگر لازم شد مزاحم میشیم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار